Task: Příprava uživatelských příběhů |
| |
 |
Příprava uživatelských příběhů je úlohou, která je vykonávána vždy, když je identifikován nový funkční požadavek. V původní metodice MMSP rozšiřuje tato úloha modelování případů užití, namísto kterých se v rámci rozšířené metodiky MMSP-AV využívají uživatelské příběhy. |
Disciplines: Požadavky |
|
Relationships
Roles | Primary Performer:
| Additional Performers:
|
Inputs | Mandatory:
| Optional:
|
Outputs |
|
Main Description
Uživatelský příběh popisuje část vyvíjené funkčnosti z pohledu budoucího uživatele [Crispin a Gregory, 2009]. Vedle
analytického popisu obsahuje také popis technický, a to včetně vymezení, jak bude daná funkčnost otestována a ověřena.
Nejdůležitější částí uživatelského příběhu je jasné vymezení důvodu, proč by funkčnost měla být vyvinuta a co přinese
koncovému uživateli. Jednotlivé příběhy tvoří základ vývojových iterací, ve kterých jsou postupně vyráběny a dodávány. |
Steps
Nalezení hranic systému
Hranice systému vyjadřují co je a co není součástí vyvíjeného systému. Obecně je možné říci, za hranicemi systému stojí
ti, co systém využívají nebo s ním spolupracují, a vnitřek systému je tvořen jeho funkcemi [Rejnková, 2011], které v
agilním týmu představují Uživatelské příběhy.
Hranice systému jsou nejprve jen hrubě navrženy a po definici person a jejich uživatelských příběhů v dalších
krocích této úlohy jsou blíže specifikovány [Rejnková, 2011].
|
Vyhledání uživatelských profilů
Dalším důležitým krokem je vyhledání person. Persona neboli uživatelský profil označuje fiktivního uživatele, který
reprezentuje potřeby uživatele reálného, pro kterého se produkt vyvíjí. Persona má vlastní podobu, jméno a vlastnosti,
díky čemuž je během vývoje stále na paměti, pro koho se produkt ve skutečnosti vytváří. [Garrett, 2011]
Uživatelské profily, persony neboli aktéři představují externí uživatele či jiné subjekty, které jsou se systémem
v interakci. Velmi důležitou roli při definici aktérů hraje jejich název, který by měl vycházet z terminologie
definované ve Slovníku pojmů a měl by přesně vyjadřovat, jakou roli ve vztahu k systému hrají. Kromě uživatelů a
dalších systémů, může být aktérem i čas, a to v případě, že je určitá funkce systému spouštěna v přesný časový okamžik.
Aktéry je vhodné nejen identifikovat ale i stručně popsat a jejich definice by měla být součástí vlastního modelu
případů užití. [Buchalcevová, 2007][Arlow, 2008]
|
Specifikace uživatelských příběhů
V okamžiku, kdy jsou vymezeny aktéři, resp. uživatelské profily (persony), je možné zahájit specifikaci
uživatelských příběhů. Uživatelský příběh je část funkčnosti, většinou popisována z pohledu budoucího uživatele
[Crispin a Gregory, 2009]. Jednotlivé US tvoří základ vývojových iterací, ve kterých jsou postupně vyráběny a dodávány.
Vedle uživatelských příběhů, které jsou popisovány z pohledu uživatele existují i ryze technické příběhy, které jsou
popisovány z technického (neuživatelského) pohledu.
|
|
|